| En | Se |

Suojelijan tervehdys

Suojelijan tervehdys

Vuoden 2019 Tuottava Idea -suojelijan, Ellun Kanojen toimitusjohtaja Taru Tujusen tervehdys:

”Elämme jännittävässä ajassa. Me viestintätoimisto Ellun Kanoilla nimittäin uskomme siihen, että maailma muuttuu sellaisella tahdilla, että kyydissä on vaikea pysyä. Tieto leviää reaaliaikaisesti, kaikki haluavat saada äänensä kuuluviin, organisaatiot ovat uudella tavalla huomion kohteena ja kommunikaatiovalta siirtynyt organisaatioilta ihmisille.

Jos ei pysy tässä muutoksen tahdissa mukana, syntyy rytmihäiriö – tila, jossa uudessa maailmassa yritetään pärjätä vanhan maailman keinoin.

Mitä tämä tarkoittaa Tuottava Idea -kilpailun osallistujille? Sitä, että nykymaailmassa pelkällä hyvällä tuotteella tai palvelulla ei enää pärjää. Ei vaikka ne olivat maailman parhaita. Viestinnän on oltava liiketoiminnan tekemisen ytimessä, sillä aina löytyy joku, joka osaa kertoa asiansa kiinnostavasti ja herättää huomion.

Tässä esimerkki. Tiesitkö, että suomalainen leluvalmistaja Plasto oli ensimmäinen yritys maailmassa, joka toi biopohjaisesta muovista valmistettuja leluja kauppoihin? Ei huolta, harva tietää. Sen sijaan kun Lego vuotta myöhemmin ilmoitti, että ensimmäiset sokeriruo’osta valmistetut biopohjaiset legot saadaan kauppoihin kuluvan vuoden aikana, kansainvälinen media heräsi – Suomessa asti.

Mediahuomion määrää ei ratkaissut se, että Lego on isompi yritys kuin Plasto – vaan se, miten asiasta kerrottiin. Plasto ei kytkenyt merkityksellistä tekoaan yhteiskunnan suuriin kysymyksiin: ilmastonmuutokseen, muoviongelmaan ja ympäristön tilaan, vaan keskittyi uuden tuotteen markkinointiin. Lego taas osasi ottaa teostaan kaiken irti, ja ilmoitti samalla tavoitteekseen luopua öljypohjaisesta muovista vuoteen 2030 mennessä. Teko ei näyttäytynyt markkinointina, vaan yhteiskunnallisena kannanottona ongelmaan, johon kaikki toivovat kipeästi ratkaisua.

Hälyisessä maailmassa, jossa jokainen koettaa saada sanansa sanotuksi, on tärkeää olla selkeä ja kiinnostava, sellainen, jota ihmiset haluavat kuunnella. Samalla yrityksiltä odotetaan enemmän ja enemmän yhteiskunnallista vaikuttamista – ratkaisuja päivän polttaviin kysymyksiin ja maailman viheliäisiin ongelmiin. Siksi paras viestintä on sanojen sijaan tekoja.

Toivon, että tämän esimerkin voimalla tämän kilpailun osallistujat huomaavat viestinnän vääjämättömän merkityksen omalle liiketoiminnalleen. Paraskaan idea ei pääse parrasvaloihin, jos siitä ei osata kommunikoida oikein.

On suuri ilo ja kunnia päästä Tuottava Idea -kilpailun suojelijaksi ja arvioimaan kilpailun osallistujia. Kilpailun missiona on edistää innovaatioita ja korostaa niiden merkitystä yhteiskunnallisen kehityksen avaintekijöinä. Uskon, että missio toteutuu parhaiten juuri sillä, että osaamme viestiä innovaatioista rohkeasti ja vakuuttavasti.

Onnea kilpailuun!”

Taru Tujunen
toimitusjohtaja
Ellun Kanat oy