Maailma kehittyy vauhdilla ja toteamus ”kaikki on jo keksitty” on muotoutunut kysymykseksi ”mitä seuraavaksi?”. Ideoita syntyy kuin sieniä sateella ja joukkoon mahtuu toinen toistaan mullistavampia ideoita, jotka haastavat totutun ja saavat eilisen trendit tuntumaan vanhalta, tylsältä ja kömpelöltä.
Ideat inspiroivat ideoita, eikä tämän päivän idea olisi välttämättä mahdollinen, ilman jonkun eilistä ideaa. Ideat määrittelevät siis tulevaisuutta ja antavat perspektiiviä ajatella suuremmin. Mutta mikä saa idean resonoimaan ihmisissä ja erottumaan massasta?
Olen aina uskonut omaperäisyyden ja aitouden voimaan. Omaperäisyys varastaa huomion ja jää mieleen. Aitous resonoi, saa tuntemaan ja herättää mielipiteitä. Maailmassa on lähes kahdeksan miljardia ihmistä, joista jokainen meistä on omanlaisensa uniikki luomuksensa. Kaikessa yksinkertaisuudessaan helpoin tapa erottua massasta on olla aidosti oma itsensä ja lähestyä asioita vahvasti oman identiteetin ja näkemyksen kautta. Jokaisella meistä löytyy meidän oma sisäinen ääni. Vaikka sen kuunteleminen ja siihen luottaminen on joskus haastavaa ja pelottavaa, niin sitä ei koskaan saisi hukata, sillä se on se ydin, joka on mielenkiintoinen, tekee meistä sen mitä me olemme ja herättää ihmisten uteliaisuuden. Jokainen mahdollisuus tuoda omaa viestiä esille on arvokas. Persoonat nousevat usein esiin massasta rohkeuden, taidon tai jonkun muun uniikin piirteen avulla.
Myös jokaisella idealla on oma ja omanlaisensa sisäinen ääni. Tämän äänen resonoiminen ihmisissä riippuu paljon siitä, millainen porukka idean ympärillä on ja kuinka he onnistuvat rakentamaan sillan idean ja ihmisten välille. Loistava idea ei välttämättä tuota lainkaan, jos ihmiset sen takana eivät ymmärrä sitä, eivätkä näe sen eteen vaivaa. Pieninkin idea voi tuottaa isosti, jos se saa taakseen kaiken tarvittavan osaamisen ja oikeat ihmiset. Mahdottomaksi väitetty idea voi muuttaa maailmaa, kun siihen uskotaan vilpittömästi ja sen eteen tehdään töitä intohimolla ja rakkaudella.
Vaikka ”miksi, mitä, missä, milloin, miten ja kenelle” pelaa merkittävää roolia idean onnistumisen kannalta, ja vaikka jollekin yritykselle tämä kilpailu voi olla se käänteen tekevä mahdollisuus, niin idean lopullinen tuottavuus ja onnistuminen määritellään siinä, resonoiko se suuren yleisön korvissa ja sydämessä.
Tulevaisuutta voi spekuloida, mutta kukaan ei voi tietää mikä on seuraava kuningasidea, joka vie meidät tulevaisuuteen. Olen todella innoissani Tuottava Idea -kilpailusta ja kaikista innovaatioista joita tulemme näkemään! Yksi utelias kysymys herää jo nyt – mitä seuraavaksi?
Nähdään kisassa!