| En | Se |

Suojelijan tervehdys

Suojelijan tervehdys

Tuottava idea! Mistä aineksista se syntyy? 

Meistä kaikki arvostavat luontaisesti “hyviä ideoita”. Pelkkä idea on kuitenkin vasta alku. Idea pitää viedä käytäntöön, jotta siitä voi tulla hyvää tuottava asia. 

Maailman satojen menestyneimpien kasvuyritysten osalta on tutkittu, mikä merkitys idealla on suhteessa muihin osa-alueisiin, jotka ovat kaikki tärkeitä idean lentoonlähdön kannalta. Ensinnäkin kaivataan toki 1) itse idea, mutta sen lisäksi tarvitaan myös 2) oikea tiimi, joka lähtee toteuttamaan ideaa, 3) laadukas toteutus, 4) idean mahdollisesti saama rahoitus, sekä 5) osuva ajoitus koko hankkeelle. 

Koska hyviä ideoita on vaikea saada, lienee rohkaisevaa kuulla, että yllä mainitussa listassa viidestä sinänsä tärkeästä asiasta itse idea on yllättävää kyllä tutkitusti vasta neljänneksi tärkein tekijä, jos pohditaan, mikä ratkaisee menestyksen. 

Kaikista tärkein tekijä on itse asiassa ajoitus

Ajoitus viittaa siihen, onko maailmassa juuri nyt kysyntää tälle asialle. 

Esimerkiksi useimmat tuottavimmista kuluvan vuosituhannen ideoista iPhonen sovelluskaupasta Airbnb-majoituspalveluun olisivat olleet vaikkapa viisi vuotta aiemmin toteutettuina liian ajoissa, ja viisi vuotta myöhemmin toteutettuina ne olisivat tulleet liian myöhässä. Etuajassa ihmiset eivät olisi vielä olleet omaksuneet tarvittavaa teknologiaa kuten älypuhelimia tai mobiilia nettiä tarpeeksi pitkälle, jälkijunassa idea taas olisi jo ehtinyt muuttua niin ilmeiseksi, että joku muu olisi ehtinyt toteuttaa sen.

Toiseksi tärkein asia idean viemisessä tuottavaksi on tiimi: ihmiset, jotka lähtevät toteuttamaan ideaa. Yleensä olennaista on, että pienessäkin toteuttavassa joukossa on osaavia ihmisiä eri taustoista. Joku osaa koodata, toinen ymmärtää liiketoimintaa, kolmas käyttäjiä, neljännellä on designsilmää. 

Kolmantena tärkeysjärjestyksessä tulee idean toteutus. Toteutus vastaa yleensä tiimin kykyjä, ja moni loistava idea on kaatunut keskinkertaiseen toteutukseen. 

Listan neljäntenä tulee itse idea. Idealla ei ole sinänsä arvoa – sitä ei voi esimerkiksi ostaa tai myydä. Mutta hyvä idea on kipinä, joka saa hankkeen liikkeelle ja ihmiset sen ympärillä innostumaan. 

Vasta viimeisenä listassa on rahoitus. Se on usein välttämätön pala yhtälöä, mutta se seuraa yleensä jossain muodossa vasta sitten, kun idea, sen toteutus, tiimi ja kokonaisuuden ajoitus ovat rahoittajien silmään kunnossa. 

Haemme tänä vuonna taas tuottavaa ideaa. Sen ei tarvitse olla valloittanut vielä maailmaa, mutta olisi hyvä, jos ideaa on ehditty jollain joukolla toteuttamaan jo sen verran, että jonkinlaisia lupaavia tuloksia on saatu. Rahoitusta idean ei ole tarvinnut nostaa, eivätkä yllä olevat viisi asiaa ole tämän kisan arviointikriteerejä. Ne ovat kuitenkin yksi hyvä tiekartta myös sen pohtimiseen, miten oma orastava idea voidaan viedä tuottavaksi ideaksi.

Nähdään kisassa!  

 

Juhani Mykkänen

 

Juhani Mykkänen on yksi teknologiayhtiö Woltin perustajista. Hän on nähnyt Woltin kasvun pelkästä ideasta 23 maassa toimivaksi yritykseksi, jolla on yli 15 miljoonaa asiakasta. Vuonna 2020 Wolti oli koko Euroopan toiseksi nopeimmin kasvava yhtiö, ja Woltin 7 miljardin arvoinen kauppa 2021 yhdysvaltalaiselle DoorDashille oli Suomen yrityshistorian suurin myyntikauppa. Juhani on toiminut Woltissa useissa eri rooleissa ja on nykyään yrityksen kehitysjohtaja.